Het busje waar het allemaal mee begon
De iconische Transporter bestaat 75 jaar
Wat als de Volkswagen Bus er nooit was geweest? Dan zou de wereld er heel anders uitzien. Geen iconische roadtrips langs de Belgische kust, geen mobiele foodtrucks op festivals, geen trouwe werkpartner voor talloze ondernemers.
De Volkswagen Bus is al 75 jaar een symbool van vrijheid, vakmanschap en ondernemerschap. Tijd om stil te staan bij de impact die dit voertuig heeft gehad op de wereld - en op België.
Een stukje geschiedenis
Eén schets zegt meer dan 1000 woorden
In 1947 tekende de Nederlandse Volkswagen-importeur Ben Pon een schets die de basis zou vormen voor de Volkswagen Bus. Zijn idee leidde in 1950 tot de productie van de eerste Volkswagen Transporter, ook wel bekend als de Type 2 of 'Bulli'. Dit voertuig werd al snel onmisbaar in Europa. In de jaren '50 en '60 groeide hij uit tot een icoon van de hippiecultuur, en in de decennia daarna werd hij een vaste waarde in het bedrijfsleven en het dagelijks leven van gezinnen over de hele wereld.
Culturele impact
Van Woodstock tot Tomorrowland: de Volkswagen Bus is al decennialang een symbool van vrijheid en avontuur. In België zie je hem terug in oude postkaarten van de kust, op festivals en in nostalgische tv-reclames. Hij werd geliefd bij kampeerders, surfers en dromers. Vandaag blijft hij populair bij liefhebbers van retro en duurzaamheid, met elektrische versies die de erfenis voortzetten.
Culturele impact
Van Woodstock tot Tomorrowland: de Volkswagen Bus is al decennialang een symbool van vrijheid en avontuur. In België zie je hem terug in oude postkaarten van de kust, op festivals en in nostalgische tv-reclames. Hij werd geliefd bij kampeerders, surfers en dromers. Vandaag blijft hij populair bij liefhebbers van retro en duurzaamheid, met elektrische versies die de erfenis voortzetten.
Maatschappelijke impact
De Volkswagen Bus bracht mensen dichter bij elkaar. Hij werd gebruikt als schoolbus, ambulance, marktwagen en camper. In België speelden hij en zijn opvolgers een grote rol in het dagelijkse leven, van mobiele frituren tot ploegwagens voor wielerwedstrijden. Zonder de Volkswagen Bus had de Belgische straat een heel ander beeld gehad.
Economische impact
Zonder de Volkswagen Bus hadden talloze bedrijven in België nooit hun draai gevonden. Van de zelfstandige bakker die zijn brood bezorgt tot de grote bouwondernemingen die hun gereedschap vervoeren: de Transporter is al decennia een cruciale schakel in de economie. En laten we de gespecialiseerde garages, accessoires- en restauratiebedrijven niet vergeten die er rond zijn ontstaan.
Leuke weetjes
- De eerste Volkswagen Bus had slechts 25 pk en een topsnelheid van 80 km/u.
- In Duitsland wordt hij liefkozend "Bulli" genoemd.
- De Volkswagen Bus was ooit het favoriete voertuig van de Belgische politie.
- Sommige vintage modellen worden vandaag voor meer dan €100.000 verkocht.
- In de jaren '70 organiseerde Volkswagen België speciale roadtrips om het kamperen met een busje te promoten.