Opladen

Veel mogelijkheden om een elektrovoertuig op te laden

Elektriciteit is vrijwel overal voorzien, aan u de keuze waar u uw voertuig oplaadt. Toch is het belangrijk om voor de oplaadoplossing te gaan die het meest geschikt is voor uw situatie. Een klassiek huishoudstopcontact gebruiken is niet echt een goed idee om een elektrisch voertuig 100% op te laden. Een laadpaal staat garant voor veiligheid en snelheid. Laat u adviseren door onze partner EDI, Electric by D’Ieteren, om de beste keuze te maken.

Uw eigen laadstation

EDI - Electric by D'Ieteren, marktleider inzake oplaadoplossingen

EDI begeleidt u van A tot Z, vanaf de diagnose van uw elektrische aansluiting tot de keuring van uw installatie. EDI heeft voor u zowel voor thuis als op kantoor een aanbod laadpalen die compatibel zijn met alle elektrische en plug-inhybride voertuigen.

Voor zakelijke klanten stelt EDI ook een automatische terugbetalingsdienst voor (split billing) van de verbruikte stroom aan geconnecteerde laadpalen. Daarnaast heeft u via de kaart van EDI toegang tot een van de grootste laadpalennetwerken in 25 Europese landen, zodat u onderweg nooit zonder stroom komt te zitten.

Niet alle stroom is dezelfde

Met het Combined Charging System (CCS) blijft u tijdens het laden toch nog flexibel

100% elektrische voertuigen kunnen worden opgeladen met wisselstroom (WS) of gelijkstroom (GS). Bij WS-laden vormt een in de auto ingebouwde gelijkrichter de wisselstroom uit het publieke stroomnet om tot de gelijkstroom die de batterij nodig heeft. Als een bestuurder meerdere uren op een plek stilstaat – zoals op het bedrijfsterrein – dan volstaat een WS-station voor een volledige laadcyclus.

Bij GS-laden gebeurt de omvorming in het snellaadstation. Daar vloeit de gelijkstroom (GS) vandaag aan 50-150 kW. In de komende jaren zou zelfs 350 kW of meer worden gehaald. Als u regelmatig lange afstanden aflegt waarbij u uw reis niet lang kan onderbreken of u uw bestelwagen snel moet opladen, dan zijn de snelle laadpalen erg nuttig voor u.

Wissel- of gelijkstroom: het verschil

Wisselstroom.

Wisselstroom.

Bijna overal laden: wisselstroomstekkers zijn standaard in de meeste Europese elektrische voertuigen en laadstations.

De Europese norm voor WS-laden met wisselstroom is de Type 2- of Mennekesstekker. De meeste Europese automodellen en alle openbare laadstations zijn vandaag met een Type 2-aansluiting uitgerust. Daardoor kunt u zowel op de bedrijfsparking als aan een openbare laadpaal laden. Op een bedrijfsterrein is de laadkabel meestal vast met het laadstation verbonden. Voor openbare stations moet u doorgaans een Type 2-kabel in de auto meehebben.

Gelijkstroom.

Gelijkstroom.

Zeer snel laden: dankzij gelijkstroom en het CCS-laadsysteem met de extra Combo 2-stekker is een elektrovoertuig binnen de kortste keren weer klaar om verder te rijden.

Het Combined Charging System (CCS) omvat zowel een Type 2-stekker als extra contactpunten voor DC-snelladen onder gelijkstroom. Dit type stekker, dat ook Combo 2-stekker wordt genoemd, is in alle openbare laadstations met een gelijkstroomlaadvermogen van minstens 22 kW verplicht. Op die manier brengt CCS WS-laden en GS-snelladen in één systeem samen.